Web Analytics Made Easy - Statcounter

پنجم شهریور ماه ۱۴۰۱ ششمین سالی است که سینما و تئاتر ایران داوود رشیدی را ندارد. او یکی از پنج چهره شاخص سینما، تلویزیون و تئاتر ایران در حوزه بازیگری بود. داوود رشیدی اولین تئاتر حرفه‌‎ای ایران را با عنوان نمایش «پیروزی در شیکاگو» اجرا کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ در ششمین سال درگذشت که داوود رشیدی بازیگر مطرح سینما وهمچنین کارگردان و بازیگر صحنه تئاتر ایران قرار داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داوود رشیدی پس از پایان تحصیلات آکادمی ( فارغ‌­التحصیل رشته علوم سیاسی از ژنو، دیپلم کارگردانی و بازیگری تئاتر از آکادمی موسیقی ژنو، گذراندن کلاس­های بازیگری خانم لاشنال به­ طور خصوصی و …)، ۴ سال در ژنو به صورت حرفه ای مشغول کار شد و به عنوان بازیگر و کارگردان در تئاتر کاروژ حضور داشت. نمایش «پیروزی در شیکاگو» از جمله نمایش هایی است که او در آن سالها  در ژنو در کسوت بازیگر حضور داشت.

نمایشی نوشته والتر وایدانی نمایشنامه‌نویس سوئیسی با عنوان اصلیِ “Résussir à Chicago” به زبان فرانسه نگاشته بود  و اولین اجرای جهانی اش را در سال ۱۹۶۲ (۱۳۴۰ شمسی)  توسط تئاتر کاروژ به کارگردانی فرانسوا سیمون روی صحنه برد. نمایشی که داوود رشیدی به عنوان بازیگر -نقش ریفیوتو – در آن حضور داشت.

رشیدی در اواخر ۱۳۴۱ پس از بازگشت به کشور، یک نسخه از این نمایش را با خود به همراه آورد و ضمن ترجمه آن، برای اولین بار در دهه ۵۰ به روی صحنه برد.

با پیروزی انقلاب، داوود رشیدی مدتی ممنوع الکار شد. او در سال ۱۳۷۱ پس از سالها دوری از صحنه، تصمیم گرفت این نمایش را بار دیگر روی صحنه ببرد. نمایشی که با اقبال عمومی همراه شد.

داستان نمایش

داستان نمایش پیروزی در شیکاگو درباره گریگور اسمال خبرنگار جوان روزنامه‌ی شیکاگو-تایمز است. او شبی در حین گشت‌زنی در اطراف بندر، متوجه می‌شود که فرد ناشناسی تعقیب‌اش می‌کند. فرد ناشناس خبری دست اوّل به اسمال می‌دهد:

پسرِ خردسالِ آقای کراسول صاحب کارخانه‌های ماشین‌سازی را دزدیده‌اند.

اسمال به کمک مستخدمه‌ی سیاهپوستی به نام روزا ویلسون، خود را به داخل تجارتخانه‌ی کراسول می‌رساند و خواهان مصاحبه با او می‌شود. ولی متوجه می‌شود که کراسول ـ از بیم جانِ فرزندش ـ میل ندارد که پلیس در این کار دخالت کند و می‌خواهد پنج میلیون دلار درخواستیِ بچه‌دزدها را به آنها بدهد. کراسول از اسمال می‌خواهد که درین‌باره تا ۲۴ساعت سکوت کند تا خودش کار را فیصله دهد؛ و در ازای این سکوت، ۱۰۰۰دلار پاداش به اسمال پیشنهاد می‌کند … .

 

پیام نویسنده نمایشنامه به داوود رشیدی

پس از اجرا نمایش، پیامی از «والتر وایدلی» نویسنده اثر برای داود رشیدی ارسال می شود. وایدلی در این پیام می نویسد: «به او اطلاع دهید که خیلی هیجان‌زده و متعجب شدم وقتی که فهمیدم او بعد از سی سال می‌خواهد این اثر دوره جوانی را که در خلاقیت آن سهیم بود در کشورش دوباره کار کند. با درستی و دقتی که نقش ریفیوتو را بازی می‌کرد،‌ به من این اطمینان را می‌دهد که از پیروزی در شیکاگو، چیزی سریع، بامزه، کوبنده و صادقانه‌ای می‌سازد. من با ذهن خودم، با تمام گروه او هستم و برای آنها پشت‌کار و تفاهم آرزو می‌کنم»

 

چرا پیروزی در شیکاگو نخستین تئاتر حرفه پس از انقلاب است؟

نمایش براساس برنامه قرار بود فصل بهار سال ۱۳۷۱ روی صحنه باشد و با آغاز تبلیغات، بلیط های نمایش به سرعت فروخته می‌شد و هر هفته تا بلیط نمایش تا پایان آن هفته رزرو می گشت.

بسیاری از مدیران وقت و منتقدان، پیروزی در شیکاگو را نخستین تئاتر حرفه‌ای بعد از انقلاب نامیده بودند؛ چراکه در این تئاتر به صورت حرفه‌ای به عوامل دستمزد پرداخته شد و از سویی،‌ نمایش توانست برای اولین‌بار پای شهروندان معمولی را هم به سالن‌های تئاتر باز کند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سینما و تئاتر داوود رشیدی داوود رشیدی درگذشت پیروزی در شیکاگو داوود رشیدی تئاتر حرفه روی صحنه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۶۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «پر» نوشته مجید کاظم‌زاده‌مژدهی با کارگردانی محمد رسائلی در قالب هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت سال جاری در تالار مرکزی شهر رشت روی صحنه رفت.

محمد رسائلی درباره موضوع نمایش «پر» و دغدغه خود برای تولید و اجرای این اثر، گفت: این نمایشنامه با مضمون بسیار خاص و مرتبط با فرهنگ رضوی نوشته شده و رویکرد آن مرا به چالش واداشت و لذا دوست داشتم آن را تولید کنم. این نمایش زندگی یک فرد به اصطلاح چاله‌میدانی قبل انقلاب را روایت می‌کند که عاشق زنی می‌شود که کفش‌دار حرم امام رضا (ع) است و داستان جالبی برایش رقم می‌خورد.

وی اظهار امیدواری کرد داستان این اثر در اجرا نیز مخاطب را تحت تاثیر قرار داده باشد.

رسائلی با بیان اینکه تولید اثر برای جشنواره‌های موضوعی یا غیر آن به لحاظ اجرا دارای چارچوب مشخصی است، تصریح کرد: برای القای روح و جان معنوی تئاترهای با موضوع رضوی به مخاطب، نگاه ما متفاوت می‌شود زیرا تاثیر روانی که من به عنوان هنرمند در وجودم از امام رضا (ع) می‌گیرم با کارهای دیگر متفاوت است. هنرمند عرصه تئاتر باید در درجه اول ارتباط معنوی و ارادت خاصی را که خودش با امام رضا (ع) می‌گیرد به خوبی در لایه‌های مختلف اجرا برای مخاطب نیز به نمایش بگذارد تا ارتباط دوسویه بین مخاطب و تئاتر رضوی شکل بگیرد و مضمون مورد نظر به مخاطب القا شود.

کارگردان نمایش «پر» درباره حضور در جشنواره رضوی یادآور شد: این جشنواره برای من جایگاه مستحکمی دارد که به آن ارادت دارم و حالم را تا حد بسیار زیادی خوب می‌کند، لذا شرکت در آن برایم جایگاه بالایی داشت.

وی درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی و گرایش به اجرای عمومی نمایش‌ها در شهرهای خود، تاکید کرد: این اقدام گامی موثر و حرکتی قابل پذیرش است و این مهم مولفه موثری در موفقیت اهداف جشنواره برای نشر فرهنگ رضوی است.

رسائلی در پایان با بیان اینکه وجود بخش رقابتی از جهتی سبب تبادل نظر و انتقال تجربه بین گروه‌های نمایشی می‌شود، گفت: با این وجود تحقق حمایت اجراهای عمومی برای هر نمایش در شهر خود با توجه به شرایط اقتصادی موجود بسیار بهتر است و از این منظر این اقدام پسندیده و قابل ستایشی است که از سوی دبیرخانه جشنواره مطرح شده است.

کد خبر 6095119 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • جدیدترین همکاری افشاریان و خاکزاد
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • بازیگران اصلی «بیرون‌پشتِ‌در» معرفی شدند
  • بازیگران اصلی «بیرون‌پشتِ‌در» معرفی شدند/ اجرا در تالار قشقایی
  • از آغاز پیش‌فروش بلیت یک نمایش تا «مدرسه در دست بچه‌ها»
  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد
  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد/ آغاز اجرا از ۲۵ اردیبهشت
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است